فلسفه اُرُدیسم و فیلسوف اُرُد بزرگ

فلسفه اُرُدیسم و فیلسوف اُرُد بزرگ

☀️ وبسایتی برای دوستداران فلسفه اُرُدیسم ☀️ زیر نظر : لیلا صادق زاده
فلسفه اُرُدیسم و فیلسوف اُرُد بزرگ

فلسفه اُرُدیسم و فیلسوف اُرُد بزرگ

☀️ وبسایتی برای دوستداران فلسفه اُرُدیسم ☀️ زیر نظر : لیلا صادق زاده

فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ کیست و برای ما چه کرده است؟

بهزاد شیرازی (یکی از مدیران انجمن دیالکتیک در فلسفه اُرُدیسم Dialectics in the philosophy of Orodism) می نویسد:
امروز 17 دی ماه است روزی خاص برای همه اُرُدیست های جهان و عاشقان حکمت و فلسفه.
 امروز زادروز استاد "فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی" می باشد .

استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی

می خواهم به جای شادباش های معمول که در چنین مواقعی بیان می شود یک سئوال طرح کنم و سپس خود پاسخ آن را بدهم . چرا که بر این باور هستم متاسفانه با سکوت هدفمند رسانه ها !!! نسل جدید از خدمات نسل پیش از خود بی اطلاع می ماند و در نهایت از خود می پرسد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی کیست؟ چرا پیروان فلسفه اش او را تا این اندازه دوست دارند؟ اصلا او برای بشریت و بویژه فلسفه ایران چه کرده است؟

پس سئوال روشن شد : فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ کیست و برای ما چه کرده است؟
امیدوارم با بضاعت اندک سوادم، بتوانم پاسخی مناسب به این پرسش بدهم.
استاد "فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی" بزرگترین حق را بر گردن فلسفه ایرانزمین دارد او فلسفه را در ایران به شکل واقعی و حقیقی اش مطرح نمود. برای خوش آمد این و آن اصل فلسفه را قربانی نکرد. هیچ فیلسوفی در تاریخ ایران تا پیش از او ، مشرب فلسفی ویژه و خاص خود را بیان نکرده است . در واقع فلسفه اُرُدیسم تنها مولود اندیشه تماما فلسفی یک فیلسوف ایرانی می باشد. شاید برخی بگویند ما مشرب فلسفی فلان و فلان داشته ایم اما خود آنها هم بدرستی می دانند چیزی که در پی اثبات آن هستند جز نغمه هایی شبه عارفانه نیست و بدون هنجار و پایه های عقلانی و فلسفی است . وقتی ما از فلسفه کانت ، هگل و نیچه سخن می گوییم در واقع به یک ساختار و کلیت نظام مند طرف هستیم کلیتی که ساختار تماما هرمنوتیک خود را مدیون عناصر و شاکله خویش است.
بی پرده باید گفت فلسفه در تاریخ ایران (پیش و بعد از اسلام) هیچ گاه نتوانسته بود آزادانه تک تک آجرهای کاخ خویش را بر روی هم بگذارد . متاسفانه فقر دانش سبب شد که برخی در طی قرون گذشته و حتی حال حاضر !!! به طبیب گیاه شناس و ریاضیدان و مترجم و یا مجری تلویزیونی، شاعر و ستاره شناس و فیزیکدان ، فیلسوف بگویند !!!
از کسانی که برای این و آن واژه فیلسوف را می تراشند باید پرسید: مگر واژه «فیلسوف» نقل و نبات است ؟ مگر تاریخ بشر چند فیلسوف به تمام معنا به خود دیده است ؟
فیلسوف باید مکتب فلسفی ویژه خود را داشته باشد . با حفظ چند خط شعر و نقل قول ... یک نفر فیلسوف نمی شود . فیلسوف باید کتابی مستدل بر اساس اندیشه های عقلی خود داشته باشد...

 

استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
 

کتاب سرخ فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی تنها کتاب از نوع خود در ایران است، همانند آنچه از لائوتسه و یا کنفوسیوس و حتی مائو به مردم چین حال حاضر رسیده است.

در جمع بندی پاسخ خودم به پرسش اولیه این بحث باید بگویم :
کتاب سرخ تنها کتاب تاریخ فلسفه ایران است که تکلیف خود را با کلیت زندگی فردی و اجتماعی بشر بدون حاشیه روی، کاملا روشن نموده است . از عشق به گیتی و آغاز و انجام بشر گرفته تا انسانیت و آزادی فردی و اجتماعی و دموکراسی، از فرهنگ تا خرد و اندیشه، از زندگی تا غم و شادی ، از کارآفرینی تا محیط زیست و احترام به زمین و....
بی هیچ اغراقی کتاب سرخ گنجینه تاریخ فلسفه ایران است...
و امروز 17 دیماه زادروز استاد "فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی".
بار دیگر این روز را به همه عاشقان مکتب فلسفی اُرُدیسم و اُرُدیست ها تبریک می گویم.


منبع مطلب :
https://orod.123.st/t413-topic


استاد فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی


نظرات 1 + ارسال نظر
آرش شیرازی 1399,10,22 ساعت 08:31 ب.ظ

یادش بخیر
در دوران دانشجویی بعضی از شبها با دوستان خوابگاه در مورد استاد فیلسوف ارد بزرگ و فلسفه اردیسم تا دیر وقت بحث می کردیم و به سر و کله هم می زدیم. دلم برای بحث های آن موقع ها تنگ شده ، عمر چه زود میگذره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد