فلسفه اُرُدیسم و فیلسوف اُرُد بزرگ

فلسفه اُرُدیسم و فیلسوف اُرُد بزرگ

☀️ وبسایتی برای دوستداران فلسفه اُرُدیسم ☀️ زیر نظر : لیلا صادق زاده
فلسفه اُرُدیسم و فیلسوف اُرُد بزرگ

فلسفه اُرُدیسم و فیلسوف اُرُد بزرگ

☀️ وبسایتی برای دوستداران فلسفه اُرُدیسم ☀️ زیر نظر : لیلا صادق زاده

دکتر بصیر کامجو و یادی از فیلسوف حکیم ارد بزرگ خراسانی



بیشتر دوستداران فیلسوف «حکیم ارد بزرگ خراسانی»، دکتر «بصیر کامجو» سیاستمدار، تاریخ شناس و نخبه سرشناس کشور افغانستان و یا به قول خود استاد ((کشور خراسان)) را می شناسند .

دکتر بصیر کامجو در سال 1961 میلادی در ولایت پنجشیر بدنیا آمد زبان مادری او فارسی است  تحصیلات عالی خود را در دانشگاه های سن پترزبورگ، پراگ ، هامبورگ و مسکو با درجه تحصیلی: دکتر در رشته علوم سیاسی، حقوق و فلسفه به اتمام رسانده است .

در سایت پژوهشی و وزین «سرزمین آریان» با مدیریت  و مسئولیت دکتر بصیر کامجو می خوانیم :


نگرشی بر اندیشه های اُرد بزرگ  فیلسوف سرزمین  آریان و جهان
حکیم ارد بزرگ بزرگترین فیلسوف سرزمین آریان  و جهان است این روزها آنقدر از ایده و ابتکار دیوار مهربانی او که در سال 1390 ارایه نمود و در سال 1394 در همه جای ایران به انجام رسید و موج آن  از غرب تا آمریکا و از شرق تا کشور چین ادامه یافت در محافل گوناگون صحبت می شود که خیلی ها فکر می کنند   بزرگترین خدمت فیلسوف بزرگ به ایرانیان و بشریت این بوده حال آنکه  نظریه قاره کهن او که خودش یک تحول بزرگ جهانی در پی دارد . حکیم ارد بزرگ توانست اشکالات فلسفه کهن ایران را به شکلی مدرن بر طرف نموده و فُرمی نوین به آن ببخشد تا بتواند همواره خود را در طی زمان، بروز نموده و همپای دیگر دانش ها کارکرد واقعی خود را داشته باشد متاسفانه فلسفه ایران به خاطر سکته ها و انکار شدن های پیاپی تاریخی، دچار کهولت و سردی شده بود  واقعیت آن است که تا اوایل دهه هشتاد خورشیدی تنها جسدی از فلسفه باقی مانده بود کمتر فیلسوفی خود را فیلسوف معرفی می نمود بیشتر متخصصین عرصه فلسفه خود را جامعه شناس و یا کارشناس حوزه تاریخ و مسائل اجتماعی می نامیدند اما اندیشه ها و سخنان فیلسوف کشورمان حکیم ارد بزرگ توانست خون گرم و تازه ایی باشد در شریان های فلسفه بی جان کشورمان و اینگونه بود که فلسفه ایران بار دیگر از جای برخاست  در واقع او حکمت و فلسفه ایرانی را دوباره قابل استناد نمود  از این رو حکیم ارد بزرگ را “پدر فلسفه نوین” ایران می نامند . حکیم ارد بزرگ تنها فیلسوف تاریخ ایران است که جملاتش بر سر زبانهای ایرانیان افتاده و همگان از آنها بهره می گیرند تا پیش از حکیم ارد بزرگ جوانان و حتی نسل تحصیل کرده ما رفرنس ها و کلید واژه های قصار خویش را بیشتر از منابع غربی و فلاسفه اروپا وام می گرفتند اما امروز جملات خردمندانه و قصار حکیم ارد بزرگ میدان را از آنها گرفته است چرا که با فرهنگ و روحیه ایرانیان و کشورهای آسیای میانه آمیخته شده است.




برخی از کتابهای دکتر بصیر کامجو عبارتند از :

1ــ تاریخ نظریات فلسفی

2ــ اخلاق تطبیقی بـیداریی دگر دوستی

3ــ تجلی احقاق حق در ابراز وجود

4ــ عرفان و وحدت وجود

5ــ عظمت فرهنگی خراسان

6ــ روشنگرایی اندیشه در تعدد انتخاب

7ــ ارزشهای ملی و تاریخی نیاکان ما

8 ــ پادشاهان آریایی (اجداد تاجیکان و پارسها و کُردها)

9ــ هویت واجب تر از اکسیژن

10ــ اصول مرامی حزب دموکرات خراسان

11ــ تغییر نام افغانستان به خراسان ( مدخلی در راه صلح جاویدان )


نوشته ها و مقالات  دکتر بصیر کامجو عبارتند از :

1ـ " فـوایداخلاقی درک وتـفکر " 2ـ " برخـورد عقلانی باسیاست تباراندیشی " 3ـ " درد شناختی در قـالب منـظــوم " 4ـ " درباب عــفـو جـنایــتکاران جــنگی ... " 5ـ " حق به زن داده نمی شود ، حق آن شناخته میشود " 6ـ " اسلـوب آزاد اندیشی از سنـت و مدرنیـته " 7ـ " معـیار های دمـوکراسی " 8ـ " بیاد استاد فقید اکادمیسین عبدالاحمد جاوید " 9ـ " گـزارۀ تحقق امید اجتماعـی "10ـ " پـیدایش کیهان شـناسی در علم نجـوم " 11ـ " نجابت انسـان را گــرامـی دانـست " 12ـ " نظـریـه نسبــیت الـبرت اینشـتین " 13ـ " خشـونت عـلـیه زنـان " 14ـ " ساخــــتار نظام قانونی در جمهوری فدرال آلمان ــ درچهار بخش " 15ـ " نگاهی اجمالی به نیت وکارکرد های سیاسی خلیل زاد ، کرزی ، جلالی و اسلاف شان" 16ـ " صورتی از اجلاس ِایند هوفند هالند "17ـ " بیانی ازسه طرح سیاسی صلح برای افغانستان " 18ـ" ایرادی برمفردات برنامه انتخاباتی علی احمد جلالی " 19ـ " حکومت کرزی خطرناکتر از اسلافش " 20ـ " فرازی ازراهبرد برخورد با مؤلفه های تأمین صلح برای افغانستان" 21ـ " تحمیل سیاست چند زبانی درافغانستان جز تولید انشقاق ملی ونوع تحکیم حاکمیت تک محوری "  22ـ نگرشی بر اوستا 23 ـ شناخت جایگاه هویت فرهنگی، وداع با فرهنگ معامله است 24ـ " معرفتی ازمغز انسان "25ـ " باز تابی از رویکرد های بینشی رودکی بزرگ " 26ـ " حامد کرزی از طرف پارلمان و دادگاه عالی کشورمستعفی شناخته شود ..." 27" فقدان یگانگی واژگان میان فارسی گویان "28ـ " اصول اعتقادی و جهان بینی دینی امام اعظم ابوحنیفه " 29ـ " برخی ازآموزه هایی وحدت وجود درعرفان خراسان "30ـ"جایگاه معرفتی عقل وعشق در تصوف و عرفان خراسان " 31 " ـطرح مرامنامه واساسنامه کانون همبستگی اجتماعی وفرهنگی خراسان به کشورهای اروپایی وجهان"32ـ فرهنگ وصلح از دید فلسفه 33ـ تقبیح سیاست (توزیع تذکره با ثبت ملیت افغان )دولت حامد کرزی 34ـ آئین زرتشتی ویکتا پرستی35ـ آئین زروانی36ـ مهرپرستی یا میترائیسم37ـ آئین مانی 38ـ فلسفه و آئین مزدک 39ـ تاریخچه پیدایی دولت اسرائیل40ـ مردمان خراسان باید ازحق خود دفاع کنند41ـ بابای صلح ملت برهان الدین ربانی42ـ مشکل از خود بیگانگی 43ـ نقش جوانان در جامعه 44ـ حامد کرزی در پی شر میگردد  45ـ حکومتی که دوبار از شکم تقلب معیوب زاده شد46ـ با عینک قبیله، به زبان فارسی نگاه کردن گناهست 47ـ "درفش ملی خراسان " 48ـ خرگوش دانا، شیر درنده 49ـ نوروز پیام آور مهر 50ـ زبان فارسی یک هویت است 51ـ قیاس و تشخیص حکایت از مثنوی معنوی 52ـ سزای قروت آب گرم 53ـ برخی از دیدگاههای خداوند گار بلخ 54ـ تفاوت برخی دیدگاهای عرفانی، انصاری و مولانای بلخ 55ـ جاویدان باد بیستمین سالگرد خود فرمانی تاجیکستان 56ـ اندیشه های بصیر کامجو 57ـ شباهت های معرفت عرفانی عطارنیشابوری و انصاری 60ـ همسنخی اندیشه های عرفانی سنائی غزنوی با انصادری 61ـ مناسبت های متفاوت و همگون آموزش "وجود شناسی" خواجه عبدالله انصاری و مارتین هایدگر 62ـ حزینه آمو دریا 63ـ ارزش تاریخی وحدود جغرافیای سیاسی و فرهنگی خراسان 64ـ شرح رویکرد های بنیادی نظام پارلمانی 65ـ نقش اراده در مبارزات سیاسی 66ـ جایگاه زبان فارسی در دهکده یی جهانی 67ـ معرفت آریائیان از خلقت ، وجهان آفرینش68ـ حاکمیت سیاسی وهویت ملی، صلح وامنیت در گروه شؤونیزم قبیله 69ـ به امید آزادی زن از گرو اندیشه مرد 70ـ حامد کرزی از قیام برحق مردم مصر پند گیرد 71ـ نقش موازین اخلاقی در انسانی سازی جامعه72ـ غارت و چپاول کار انسان های هوشمند نیست73ـ بریتانیا برای تولد نوزادانی با سه والد آماده میشود74ـ خشم و شهوت 75-دوستی خاله خرسه، شناخت دوست واقعی 76 ـ دانشمند مغرور77ـ " حکمت لقمان "حقیقت وراه شناخت آن78ـ "عبرت وپند گرفتن"79ـ " واژه دانشگاه " 80ـ "سرود ملی ... "81ـ پیدایش فلسفه بمثابه شعور خاص اجتماعی82ـ نگرشی بر آموزش فلسفه فرانسس بیکن83ـ اندیشه خردگرایی سنجشگرکارل پوپر84ـ رویکرد وحدت وجود در اندیشه سنایی 85ـ سلطان عارفین(ادهـــــم بلخی، بسطامی ، ابوالخیر)86ـ زندگی و آثار نیکلای بردیایف87ـ شرحی بر آرای فلسفی برتراند راسل88ـ آئین مقدس یکتا پرستی89ـ خرد گرایی و عقل90ـ روز مادر مبارک باد91ـ کشف فرضیه " بوسون هیگز " معروف به «ذره ای خدا »92ـ نمایی ازسکه های شاهنشاهی اشکانیان اجداد تاجیکان 93ـ سلاحهای کشتار جمعی94ـ نگرشی بر گروه سلفی 95ـ فارابی و فلسفه مشاء96ـ نظام فلسفی ابن سیناراهبرد حل اساس ی مسئله ملی در افغانستان 97ـ مکاتب تصوف در عراق وخراسان98ـ فرقه های مکتب خراسان 99ـ تعلیمات دینی فلسفه اسماعیلیه100ـ عقاید اخلاقی محمد غزالی101ـ اندیشه های متفاوت در باره عرفان وتصوف اسلامی102ـ عقل ، اندیشه ، فلسفه اخلاق 103ـ سماع مولوی یک هویت فرهنگی است104ـ پیدایی فلسفه علم105ــ جشن نوروز106ــ جشن مهرگان 107ــ جشن چله یا شب یلدا108ــ جشن سده109ــ جشن چارشنبه سوری 110ــ نگرشی بر واژه " ذات " 111ــ کی صاحب این سرزمین است و کیمهاجم . ... وغیره112ــ تاجیکان بیدار شوید ... 113ــ مؤلفه های تغییر حاکمیت سیاسی شؤونیزم قبیله افغان به نظام پارلمانی114ــ استقرار نظام پارلمانی در افغانستان همزیستی ملی ... را بوجود می آورد .115ــ اراده یقین درونی وعمل بیرونی 116ــ چرا هویت افغان قابل قبول نیست ؟117ــ ارزش تاریخی وجغرافیایی سیاسی وفرهنگی خراسان 118ــ رهایی از فروماندگی 119ــ نفیر خیال


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد