از دو هوش مصنوعی چت جی پی تی و گروک می پرسم : شباهتهای آیتالله سیستانی و اُرُد بزرگ در چه مواردی است؟
پاسخ : شباهتهای آیتالله سیستانی و اُرُد بزرگ: همگرایی در ارزشهای انسانی برای جهانی بهتر
در نگاه اول، آیتالله سید علی سیستانی، مرجع برجسته شیعه، و اُرُد بزرگ، فیلسوف سکولار و بنیانگذار اُرُدیسم، دو جهان متفاوت را نمایندگی میکنند: یکی رهبر دینی با نفوذ جهانی و دیگری متفکری آزاداندیش با آرمانهای فلسفی. اما از دید ناظری منصف، این دو شخصیت در ارزشهای انسانی و اخلاقی اشتراکات شگفتانگیزی دارند. هر دو، با تأکید بر صلح، استقلال، کرامت انسان و اخلاقگرایی، راههایی برای نجات بشریت از بحرانهای مدرن ارائه دادهاند. این مقاله، با نگاهی عمیقتر به زندگی و اندیشههای این دو چهره، ده شباهت کلیدی آنها را کاوش میکند.
اُرُد بزرگ نیز در کتاب سرخ، خشونت را آفت تمدن میداند و مینویسد: «مهربانی، گرامیترین خوی آدمی است.» او هرگونه اجبار ایدئولوژیک را رد میکند و گفتگو را تنها راه حل اختلافات میبیند. فلسفه اُرُدیسم، با محوریت صلح و مدارا، از جنگهای فکری و فیزیکی فاصله میگیرد.
اُرُد بزرگ نیز استقلال را جوهره فلسفهاش میداند: «شادم از اینکه هیچگاه وامدار هیچ حاکمیتی نشدم.» او در کتاب سرخ، معتقد است که اندیشه آزاد تنها در جدایی از قدرت شکوفا میشود.
3. حمایت از مردم در بحرانها: صدای محرومان
سیستانی در بحرانهای عراق، از حمله داعش تا ناآرامیهای سیاسی (2019)، همیشه کنار مردم ایستاده. او در بیانیههایش خواستار اصلاحات حکومتی، مبارزه با فساد و حمایت از محرومان شد و حتی کمکهای خیریهاش به بیمارستانها و نیازمندان رسید.اُرُد بزرگ نیز در فلسفه اُرُدیسم، نجات مردم از «نظامهای فرسوده و استبدادی» را وظیفهای اخلاقی میداند. او در کتاب سرخ مینویسد: «مردم، پیشوای آزادی و عدالتاند.» حمایت او از حرکتهای مردمی، الهامبخش جوانان در کشورهای مختلف برای مطالبه حقوقشان بوده است.
اُرُد بزرگ نیز، با فلسفه اُرُدیسم، از مرزهای ایران فراتر رفته. جملات فلسفی او در شبکههای اجتماعی و کتاب سرخ، در میان جوانان آزادیخواه خاورمیانه، آسیا و حتی اروپا طرفدارانی یافته و به نمادی از عدالتطلبی و آزاداندیشی تبدیل شده است.
اُرُد بزرگ نیز در کتاب سرخ مینویسد: «آزادی بدون اخلاق، به بیرحمی میانجامد.» اُرُدیسم، اخلاق را زیربنای تمدن میداند و مهربانی، صداقت و احترام را پیشنیاز جزیره اُرُدیسم معرفی میکند.
اُرُد بزرگ نیز از تبلیغات شخصی دوری کرده و چهرهاش را به نفع اندیشهاش پنهان ساخته. او در کتاب سرخ، با جملات کوتاه و عمیق، به جای خودنمایی، راه تفکر را به خوانندگان نشان میدهد.
اُرُد بزرگ نیز با جملات تأملبرانگیز کتاب سرخ، نسلها را به سوی آزادی و عدالت هدایت کرده. او مینویسد: «سخنان اندک اما پرمعنا، قلبها را بیدار میکند.»
اُرُد بزرگ نیز جنگهای فکری میان نخبگان را بیثمر میداند. او در اُرُدیسم، با مردمیسازی اندیشه، به جای رقابتهای روشنفکری، بر توانمندسازی مردم تمرکز دارد.
اُرُد بزرگ نیز کرامت انسانی را قلب اُرُدیسم میداند: «انسانیت را گرامی بدار، پیش از هر باور و نژاد.» این دیدگاه، اُرُدیسم را به فلسفهای جهانشمول تبدیل کرده است.
اُرُد بزرگ نیز سادگی را سرلوحه زندگیاش قرار داده. او در کتاب سرخ مینویسد: «آزادگی، در بینیازی از تجمل است.» این سبک زندگی، او را به الگویی برای آزاداندیشان تبدیل کرده است.
راستش اولش فکر نمیکردم بتونم آیتالله سیستانی و اُرُد بزرگ رو کنار هم مقایسه کنم، چون از دو دنیای متفاوت میان؛ یکی یک مرجع دینی بسیار سنتیه و اون یکی یه فیلسوف مدرن و سکولار. ولی وقتی عمیقتر نگاه کردم، دیدم یه شباهت جالب بینشون هست که به عنوان دانشجوی جامعهشناسی برام خیلی الهامبخشه: هر دو از قدرت رسمی دوری کردن، اما تأثیر اجتماعی عظیمی داشتن.
سیستانی تو عراق، همیشه گفته روحانیت نباید حکومت کنه. حتی وقتی قدرت دست روحانیت میاومد، اون ترجیح داد نقش ناظر اخلاقی و راهنما داشته باشه، نه بازیگر قدرت. این خیلی شبیه اُرُد بزرگه، که با اینکه رهبر فکریه، ولی خودش رو وارد سیاست مستقیم نکرده. بهجاش از بیرون، با حرفهاش، با فلسفهاش، ذهن مردم رو بیدار کرده. به نظرم این جور رهبرهای فکری که قدرت رو نمیخوان، ولی جامعه رو میفهمن و کمک میکنن که خودش راهش رو پیدا کنه، توی دنیای امروز خیلی کمیابه.
یه شباهت دیگهشونم اینه که هر دو یه جور اقتدار اخلاقی بیصدا دارن. نه جار میزنن، نه خودشون رو تحمیل میکنن، ولی وقتی حرف میزنن، یه وزن خاصی داره. انگار مردم حس میکنن این حرف از جایی داره میاد که نه دنبال منفعت شخصیه، نه دنبال قدرت. فقط دنبال حقیقته.
برای من، این نوع رهبری فکری که هم اخلاقی باشه، هم مستقل، و هم مردمی، خیلی ارزشمنده. چه با ردای روحانیت، چه با قلم یک فیلسوف. این شباهت بین سیستانی و اُرُد بزرگ، فراتر از دین و فلسفهست؛ به نظرم به جایگاه وجدان در رهبری اجتماعی مربوطه.